przepisy dronowe: Jak latać legalnie?

Jako że pogoda na latanie jest kiepska, jest to dobry moment żeby przygotować się pod kątem nowych przepisów, na nadchodzący sezon. Ten artykuł skierowany jest do osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z lataniem i chciałyby ogarnąć ten bałagan związany z przepisami dotyczącymi latania dronem. A jako iż informacji jest sporo, tutaj zrobimy szybki przegląd, absolutne ,,must know”, potrzebne do bezpiecznego poruszania się po niebie.

Spis treści

  • Najważniejsze kwestie
  • Czy musisz się rejestrować?
  • Kategorie lotów 
  • klasy dronów
  • ,,licencje na drony”

Najważniejsze kwestie

Ten artykuł w całości składa się z absolutnego minimum jakie musisz wiedzieć przed startem. Ale w tym akapicie omówimy najważniejsze kwestie, w tym również bezpieczeństwa, które musisz przyswoić przed pierwszym startem.

  • Unikaj prywatnych posesji oraz stref wyłączonych z ruchu lotniczego.

Mimo iż urządzenia Dji ( a z takich w większości korzystamy) informują nas o wkroczeniu w strefę w strefę restrykcji ( No Fly Zone/ restricted areas ) warto zrobić własny research odnośnie miejsca w którym będziemy latać, aby zapewnić sobie komfort. Należy pamiętać również o nie wlatywaniu na posesje prywatne. Chociaż nikt nie ma prawa uszkodzić ci drona, to jednak latanie nad posesją może zostać podciągnięte pod naruszenie prywatności czy nękanie a sprzęt może zostać skonfiskowany.

  •  Zawsze sprawdzaj warunki pogodowe:

Niby oczywista oczywistość ale zawsze warto sprawdzić sobie warunki tuż przed startem. Czynniki takie jak temperatura, wiatr bezpośrednio wpływają na czas lotu drona, więc warto wziąć na to poprawkę. Kolejnym czynnikiem jest indeks KP, który odnosi się promieniowania cząstek słonecznych mogącego znacznie obniżyć jakość sygnału GPS. Przed lotem warto skorzystać z prognozy dedykowanej dla pilotów BSP np. oktofly

  • Lataj w zasięgu wzroku oraz nie przekraczaj 120 m AGL

Wiadomo jak to wygląda w praktyce, jednak zgodnie z prawem, w kat. otwartej misje muszą być wykonywane w zasięgu wzroku. kolejnym czynnikiem jest wysokość lotu. Prawdopodobnie twój dron będzie fabrycznie ograniczony do 120m AGL, jednak jeśli tak nie jest a przypadkiem 🙂 wzniesiesz się wyżej pamiętaj, że oprócz dronów na niebie mamy też inne maszyny, a drony na niebie muszą każdemu ustąpić pierwszeństwa.

 

operacje w zasięgu wzroku - dron

Czy musisz się rejestrować?

Przed rozpoczęciem przygody z dronami warto poznać podstawowe prawo w kontekście latania BSP. Pierwszym krokiem powinna być rejestracja operatora na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Krok ten jest obowiązkowy, poza dwiema sytuacjami:

 

  • waży mniej niż 250 g i nie ma kamery ani innego czujnika zdolnego do wykrywania danych osobowych
  • nawet z aparatem lub innym czujnikiem waży mniej niż 250 g, ale jest zabawką (oznacza to, że jego dokumentacja wskazuje, że jest zgodny z dyrektywą „zabawkową” 2009/48/WE).
Dla wszystkich innych przypadków rejestracja operatora jest konieczna. Po zarejestrowaniu się na stronie urzędu otrzymujemy indywidualny numer operatora, który według ULC ( aktualizacja z dnia 30.06.2023) musi być umieszczony na dronie w widocznym miejscu, być czytelny oraz odporny na zniszczenie. Jeśli konstrukcja drona nie pozwala na umieszczenie numeru na kadłubie to ULC ma alternatywę. ,, dopuszcza się oznaczenie wewnątrz komory akumulatora (jeśli jest do niej dostęp). 

Podsumowując zachęcamy do rejestracji na stronie ULC, jest to proces kilku minutowy a może nam zaoszczędzić nieprzyjemności. Dodatkowo wydrukowanie naklejki z numerem operatora może być pomocne jeśli wasz dron spadnie i nie będziecie mogli go znaleźć. Istnieje jakaś szansa, że kolega droniarz znajdzie go na polu i znając wasz numer operatora powiadomi ULC, który się z wami skontaktuje

kategorie lotów

Według ULC wszystkie loty dronem odbywają się w kategorii otwartej, szczególnej lub certyfikowanej. Nas interesuje ta pierwsza, z racji że ten artykuł skierowany jest dla osób zaczynających przygodę z dronami. Na początek ważna informacja. KAŻDY lot jaki wykonacie musi być zgłoszony. Wiadomo, że latając na łące nie stanowimy dla nikogo zagrożenia ale prawo jest prawem, dlatego wszystkie loty w kategorii otwartej trzeba zgłosić na platformie Check-in PANSA. Podajemy imię, nazwisko, numer pilota, numer operatora, oraz telefon i możemy lecieć. Warto pamiętać, że istnieją szczególne przypadki, w których trzeba podjąć dodatkowe kroki, ale platforma posiada funkcję pineski, dzięki której wiemy jakie restrykcje obowiązują na danym terenie.

strefy geograficzne

Teraz pora na omówienie podkategorii w kategorii otwartej. Wyróżniamy trzy: A1, A2, A3. Odnoszą się one bezpośrednio do dystansu jaki należy zachować od ludzi oraz są z skorelowane z klasami dronów które omówimy w dalszej części artykułu. W dużym skrócie:


A1: możesz latać nad ludźmi ale nie nad zgromadzeniami. Zgromadzenie to niesprecyzowana ilość osób, które nie mogą się swobodnie przemieszczać i uchronić przed utratą kontroli nad dronem.

A2: możesz latać blisko ludzi. Minimalna odległość w poziomie to 30m lub 5m jeśli twój dron posiada funkcję ograniczania prędkości lotu 

A3: loty odbywają się z daleka od ludzi. Trzeba zachować dystans 150 m w poziomie od ludzi, zabudowy mieszkalnej, przemysłowej czy rekreacyjnej.


klasy dronów

Mamy już wstępne informacje dotyczące podkategorii lotów, jednak teraz poznane informacje musimy połączyć z kolejnym czynnikiem, jakim jest klasa drona. Wyróżniamy pięć klas dronów w kategorii otwartej od C0C4 oraz drony skonstruowane do użytku prywatnego bez nadania klasy. Poniżej znajduję się tabela opublikowana przez ULC (19.01.2024r):

tabela

Powyższa tabela dobrze łączy ze sobą składowe elementy klas, podkategorii oraz masy startowej drona. Dzięki temu wiemy w jakiej podkategorii możemy latać swoim dronem. Natomiast znajdziecie najpopularniejsze modele z nadanymi im klasami:

tabela klas dronów

licencje na drony

Na wstępie warto zaznaczyć że nie ma czegoś takiego jak licencja na drona. Ale jest to popularny termin i z pewnością łatwiej odnaleźć informację w sieci przy jego użyciu. Właściwą nazwą jest świadectwo kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego.  Czy takie świadectwo kwalifikacji jest nam w ogóle potrzebne? posiłkując się pierwszą tabelką widzimy, że jeśli posiadamy drona o masie poniżej 250g to nie jest to konieczne. Jeśli jednak planujecie zakup większego sprzętu jak DJI AIR 3 lub Mavic( nie z serii enterprise do tego trzeba certyfikatu A2)  konieczne będzie zaliczenie kursu online na A1/A3. Możemy go znaleźć po zalogowaniu się na konto w ULC szkolenie oraz krótki test są bezpłatne. Jeśli myślisz o zakupie drona z serii Enterprise konieczne będzie ukończenie egzaminu A2. Test składa się z 30 pytań, trwa pół godziny a żeby zaliczyć potrzebne jest 75% prawidłowych odpowiedzi.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że informacje zawarte w artykule są przedstawione w przystępny sposób. Pamiętaj, że branża dronów cały czas się zmienia a prawo zmienia się jeszcze częściej dlatego raz na jakiś czas warto aktualizować informację na temat latania BSP. Wszelkie aktualizacje dostępne są na stronie Urzędu lotnictwa cywilnego 

Masz dodatkowe pytania?

Napisz do nas w formularzu kontaktowym a z chęcią odpowiemy na wszystkie pytania!!!




    Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgodnie z ustawą o Ochronie danych osobowych, w celu przesłania korespondencji. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. potwierdzam zapoznanie się z Polityką prywatności firmy Drone Works*